.
.
.
.

Verandert de samenleving door online streaming?

Consumenten maken in toenemende mate gebruik van streamingproducten. Zo groeien abonnementen op gestreamde muziek (denk aan Spotify, Apple Music) ten koste van de aanschaf ervan (bijvoorbeeld via iTunes). Er is nog maar weinig bekend over hoe online streaming de consumptie van digitale goederen zoals muziek verandert. Tijdens de Nacht van de Wetenschap geeft Hannes Datta toelichting  over de gevolgen van muziekstreaming voor consumenten, verkopers en artiesten: geeft het beschikbaar stellen van miljoenen liedjes op streaming diensten zoals Spotify de consument een gevoel van welvaart? Vergroot het de sterrenstatus van artiesten die al naam hebben gemaakt of heeft het juist eerder een positief effect op beginnende artiesten? En zorgt de verandering in luistergedrag – bijvoorbeeld het delen van playlists – ervoor dat de samenleving dichter bij elkaar komt te staan?

Videofragmenten
Paaspop academy 2015:
Paaspop academy (met Engelse ondertiteling)
Paaspop academy (zonder ondertiteling)
Sketchboard video, journal of marketing 2017
Data science & music – mini college (8 minuten)
Data science & music – mini college (45 minuten)

Hannes Datta (Utrecht)

Hannes Datta is werkzaam aan de Tilburg School of Economics and Management, en houdt zich sinds zijn promotie in 2014 bezig met het ontwikkelen en toepassen van geavanceerde econometrische modellen op het gebied marketing, data science en de muziekindustrie. Zijn vernieuwende onderzoek heeft publicaties oggeleverd in verschillende wetenschappelijke journals die tot de absolute top worden gerekend binnen het vakgebied. Voor zijn onderzoek heeft Datta recent een NWO Veni beurs ontvangen, en is hij in 2016 gekozen tot Teacher of the Year van Tilburg University.

Terug